همه چیز درباره ی درخت کریسمس

 اسم درخت کریسمس چیست

درخت کریسمس که با چراغ، شکلات، آبنبات، عروسک، گل و روبان و… تزئین می‌شود، بخش مهمی از جشن سال نو مسیحیان است. کسانی که میلاد حضرت عیسی را جشن می‌گیرند، سعی می‌کنند هر سال درخت زیباتری تزئین کنند و جشن را با شکوه بیشتری برگزار کنند. در این مطلب قصد داریم پاسخی مناسب به سوال ” اسم درخت کریسمس چیست” بدهیم. برای کسب اطلاعات دقیق تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه درخت کریسمس

اگر بخواهیم بدانیم اسم درخت کریسمس چیست باید ابتدا تاریخچه آن را بررسی کنیم و بدانیم دقیقا از چه زمانی مسیحیان درخت کریسمس را تزئین می‌کنند.

تزئین درخت کریسمس به قرون وسطی و اروپای شرقی برمی‌گردد. شواهد تاریخی نشان می‌دهد برای اولین بار مسیحیان در لاتیوا و اسلواکی برای مراسم جشن سال نو، درخت همیشه سبز کاج را تزیین کردند.  

در بررسی تاریخچه درخت کریسمس مشخص می‌شود، دلیل انتخاب درختان همیشه سبز به یک باور قدیمی برمی‌گردد. مردم دوران قرون وسطی و پیش از آن معتقد بودند شاخ و برگ‌های سبز باعث محافظت آن‌ها از برابر بیماری‌ها و ارواح شیطانی می‌شود و نشانه سلامت و حیات است.

برای اینکه بدانید اسم درخت کریسمس چیست باید اطلاع داشته باشید که حتی پیش از میلاد مسیح هم نگهداری از درختان سبز در روزهای سرد زمستان نماد سر سبزی و حیات بود.

تاریخچه درخت کریسمس

قدیمی‌ترین درخت کریسمس

مطابق تحقیقات قدیمی‌ترین درخت کریسمس در کشور لتونی و در میدان شهر ریگا قرار داشت که در سال 1510 نصب شده بود. در این میدان سنگ نوشته‌ای وجود دارد که در آن به تاریخ نصب این درخت کریسمس اشاره شده است. حتی برخی از افراد این درخت را به افسانه لوتر نسبت می‌دهند و معتقدند درخت کریسمس میدان شهر ریگا همان درختی است که مارتین لوتر به خانه‌اش برده است.

روی تندیس درخت کریسمس که در میدان شهر ریگا قرار دارد به 8 زیان زنده نوشته شده “اولین درخت سال نو در ریگا، 1510”.

درخت کریسمس در فرهنگ‌های مختلف

برای بررسی پرسش ” اسم درخت کریسمس چیست” باید بدانیم تزئین درخت کریسمس در فرهنگ‌های مختلف رایج است. از زمان رم باستان از درخت همیشه سبز برای جشن سال نو استفاده می‌شد. مصریان باستان عقیده داشتند استفاده از شاخه‌های سبز در بلندترین شب سال باعث موفقیت و پیروزی آن‌ها می‌شود. به همین دلیل درخت کریسمس را به عنوان سمبل زندگی در خانه‌هایشان قرار می‌دادند.

درخت کریسمس در آداب و رسوم مردم اروپای شمالی هم جایگاه ویژه‌ای دارد. این افراد هم در روزهای زمستان شاخه‌های سبز را در منزل خود نگهداری می‌کردند. 

کریسمس با درخت تازه یا درخت مصنوعی

وقتی صحبت از مراسم سال نو مسیحیان می‌شود، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اسم درخت کریسمس چیست و از چه درختی برای آماده کردن آن استفاده می‌شود. واقعیت این است که هیچ محدودیتی برای استفاده از درخت سرو وجود ندارد. برخی از افراد از درخت سرو سرسبز استفاده می‌کنند و آن را داخل گلدان مناسبی قرار می‌دهند. برخی دیگر از افراد هم از درخت مصنوعی استفاده می‌کنند و با آویزان کردن تزئینات به آن سعی می‌کنند سال نو را جشن بگیرند.

از قرن 19 میلادی به بعد استفاده از درخت‌ مصنوعی کریسمس رواج بیشتری پیدا کرد، زیرا نگهداری از آن در مقایسه با درخت تازه و طبیعی آسان‌تر است و زحمت زیادی ندارد. در واقع مزیت استفاده از درخت کریسمس این است که می‌توان آن را داخل انباری نگهداری کرد و سال بعد مجددا برای مراسم کریسمس مورد استفاده قرار داد.

استفاده از درخت مصنوعی باعث جلوگیری از قطع درختان می‌شود و منابع طبیعی را حفظ می‌کند.

نحوه تزئین درخت کریسمس

بعد از اینکه متوجه شدیم اسم درخت کریسمس چیست و از چه زمانی استفاده از آن بین مسیحیان رواج دارد، نوبت به این می‌رسد که بدانیم درخت کریسمس چگونه تزیین می‌شود. از زمان ملکه ویکتوریا تاکنون استفاده از جواهرات، حباب‌های رنگی و عروسک‌های کوچک برای تزیین درخت کریسمس مرسوم است.

مردم کشورهای مختلف از تزیینات مختلفی برای آراستن درخت کریسمس استفاده می‌کنند. به طور مثال مردم آلمان از شمع برای تزیین درخت کریسمس اتفاده می‌کنند. زیرا معتقدند شمع نماد مسیح و نور جهان است.

یکی دیگر از سنت‍‌های پرطرفدار آراستن درخت کریسمس، قرار دادن هدیه زیر درخت است. از زمانی که مسیحیان درخت سبز کریسمس را با شمع، گل، حباب و روبان رنگی و … تزیین می‌کنند، اسباب‌بازی، شکلات، کاپ کیک، پاپ کورن و هدایای دیگری زیر آن قرار می‌دهند تا کودکان را خوشحال کنند.

در کشورهای اتریش، هلند، لهستان، سوئیس هم برای تزیین درخت کریسمس از فیگورهای پری یا ارواح روی درخت کریسمس استفاده می‌شود. دلیل استفاده از این فیگورها این است که این افراد معتقدند، با این اقدام می‌توانند ارواح شیطانی را بترسانند و از خانواده خود دور کنند.

اما بعد از قرن 18 میلادی روشن کردن شمع و چراغ روی درخت کریسمس هم رواج پیدا کرد. در حال حاضر مردم کشورهای مختلف از حلقه‌های گل رز، آبنبات و شکلات، کاپ کیک و شکلات و … برای تزیین درخت استفاده می‌کنند. حتی برخی از افراد یک فرشته به عنوان میزبان فرشتگان در قسمت بالایی درخت قرار می‌دهند.

با مشخص شدن پاسخ به سوال اسم درخت کریسمس چیست، نوبت به این می‌رسد که حقایقی درباره این درخت را بدانیم. به طور مثال اینکه آمریکایی‌ها در سال‌های اول استفاده از درخت کریسمس، آن را از سقف آویزان می‌کردند؛ اما بعدها درخت کریسمس را کنار اتاق نشیمین قرار دادند.

همچنین شاید برایتان جالب باشد که بدانید سال‌های اول استفاده از درخت کریسمس، کلیسا به شدت با استفاده از آن مخالف بود. زیرا درخت کریسمس را نماد سرسبزی نمی‌دانست و ادعا می‌کرد درخت کریسمس نشانه‌ای از بت‌پرستی است.

درخت کریسمس در مراکز عمومی

نظر به اینکه متوجه شدیم اسم درخت کریسمس چیست، نوبت به این می‌رسد که بدانیم استفاده از این درخت در چه مکان‌هایی مرسوم است. در گذشته استفاده از درخت کریسمس فقط در خانه‌ها مرسوم بود. اما از سال‌ها پیش تاکنون استفاده از درخت کریسمس در مراکز عمومی هم رایج است.

از اوایل قرن بیستم که استفاده از درخت کریسمس در مراکز عمومی رواج پیدا کرد، شاهد تزیین درخت کریسمس در شهرهای مختلف اروپا و آمریکا هستیم. دولت‌ها برای محافظت از اموال عمومی و جان مردم در مقابل آتش‌سوزی به دلیل زیاد شدن درخت کریسمس، تمهیداتی را اندیشیدند. به طور مثال از سیستم‌های اطفا حریق در مراکز عمومی استفاده می‌کنند تا در صورت بروز آتش‌سوزی بتوانند به سادگی آن را مهار کنند. 

جمع بندی

میلاد مسیح و آغاز سال نو برای مسیحیان اهمیت زیادی دارد و هر سال آن را جشن می‌گیرند. این مراسم با تشریفات خاصی برگزار می‌شود که یکی از آن‌ها تزئین درخت کریسمس است. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی به سوال “اسم درخت کریسمس چیست” ارائه کنیم تا با دلایل و تاریخچه استفاده از آن آشنا شویم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *